O autorze
Właściciel agencji Time4Mobi. Ekspert w obszarach: digital, online marketing, mobile marketing, content marketing (teksty, analizy, raporty)

Trener biznesowy. Prelegent na konferencjach branżowych. Analityk rynkowy i dziennikarz biznesowy. Autor artykułów, raportów i ekspertyz rynkowych. Wydawca magazynu cyfrowego #Time4Mobi - nowe technologie w życiu i biznesie.

Zrealizowane projekty min. dla: administracji publicznej, operatorów telefonii komórkowej, branży interaktywnej, sektora B2B i B2C.

Hobby: triathlon, sporty ekstremalne, dobra muzyka i literatura.

Content marketing story: od jaskini do SEO i social media

Web-lessons100
W ostatnich latach na rynku pojawiło się tysiące specjalistów od content marketingu. Sam obszar i jego formy: storytelling, tekst, grafika to nic nowego. Historia content marketingu jest stara jak świat, w dosłownym tego słowa znaczeniu. Poznajcie najważniejsze fakty i daty tej fascynującej historii.

Pierwsze znaki, formy graficzne określane dzisiaj jako custom publishing pojawiły się około 4200 roku B.C. Historycy zatytułowali znalezioną w jaskiniach serię wydrapanych w skale rysunków „6 sposobów posługiwania się włócznią w celu ochrony przed dzikiem”. Przez stulecia pojawiło się wiele innych form tekstu i grafiki, które przyczyniły się mniej czy bardziej świadomie do powstania dziedziny zwanej obecnie content marketingiem. Na pewno jednym z kamieni milowych był wynalazek Pana Jana Gutenberga, złotnika i drukarza z Moguncji. Za datę wynalezienia druku (ruchomej czcionki) uznaje się rok 1450. Pierwszą księgą, jaką Gutenberg osobiście wydrukował była 42-wierszowa Biblia wydana w 1455 roku. Historia potoczyła się od tego momentu błyskawicznie, chociaż paradoksalnie – Gutenberg umarł w biedzie, do dzisiaj nie jest znane miejsce jego pochowania.

Historia nowoczesna zaczęła się oczywiście w USA, niejaki John Deere wydał w 1895 roku kolorowy magazyn konsumencki The Furrow. Magazyn wydawany jest do dzisiaj w nakładzie 1,5 miliona w 12 językach, na terenie 40 krajów. Jak wskazuje sam tytuł, treścią magazynu jest rolnictwo, technologia, tematy dotyczące agrokultury. Wraz z rozwojem przemysłu zaczęły się pojawiać nowatorskie formy marketingowe. W 1900 roku koncern Michelin wydał swój własny 400-stronicowy magazyn The Michelin Guides. W 1904 roku koncern spożywczy Jell-o postanowił wspierać sprzedaż za pośrednictwem dystrybucji magazynu Jell-O zawierającego przepisy, porady kulinarne. Bardzo szybko wskaźniki sprzedaży poszybowały w górę. Do dnia dzisiejszego ukazuje się magazyn techniczny The Benchmark, którego publikacja spółka Burns& McDonell rozpoczęła w 1913 roku. W 1930 roku koncern Procter& Gamble rozpoczął działania wizerunkowe i sprzedażowe wprowadzając serialową markę Duz& Oxydol i pojęcie „Opera mydlana”. Trudno wymienić wszystkie publikacje i działania. Na pewno zakwalifikowałbym do aktywnych działań custom-publishing słynne Keep Calm and….. powołane do życia przez rząd brytyjski na przełomie 1939/ 1940 roku w momencie agresji Niemiec. Proste hasło z oryginalną grafiką miało za zadanie rozbudzić ducha walki w brytyjskim narodzie.

Czasy współczesne XX-wieku to rozkwit sektora sprzedaży, marketingu, rozwój technologii i pierwsze oznaki rewolucji IT. Działania określane dzisiaj jako content marketing przenikają kolejne dziedziny życia i biznesu. Kolejne projekty powstają już błyskawicznie: w 1982 roku koncerny Hasbro i Marvell wprowadzają projekt G.I. Joe Comic Book – pierwszy na świecie komiks promujący świat zabawek, do tego promowany w formie reklam TV. 3 lata później pojawił się Kick Bricks – projekt publishingowy duńskiego koncernu Lego (aktualnie: Lego Club magazine).
Za totalny przełom uznałbym 1996 rok i implementację przez firmę Placeware (spin-off Xerox Laboratory) systemu internetowych konferencji online. Dwa lata póżniej pojawiła się pierwsza organizacja branżowa – Izba Custom Publishing. Rozwój Internetu znacznie wpłynął na rozwój i nowe, kreatywne projekty. W 2004 roku Microsoft wdrożył Channel 9 – pierwszy na świecie blog korporacyjny, w 2005 roku rozpoczęła się viralowa, globalna promocja internetowa Live Vaults, programu lubianego także w Polsce Johna Cleese’a.

Kolejne lata to już prawdziwa eksplozja, projekty publishingowe i www wdrażają: RedBull (Red Bulletin), American Express (Open Forum), P&G (Beeinggirl.com). 2008 rok, kolejne kamienie milowe: pierwszy klip promocyjny na YouTube (Blendtec z serią „Will it Blend?”, 6 milionów wyświetleń, 700 proc. wzrost sprzedaży produktu) i pierwszy oficjalny podręcznik content marketingu: „Get Content, Get Customerers”. Nie było wyjścia, w 2010 roku powołano do życia Content Marketing Institute, w 2011 roku rozpoczęła się publikacja magazynu „Chief Content Officer”. Z początkiem lat 2000 powitaliśmy serwisy MySpace, Facebook, Twitter. Dużą siłą napędową było pojawienie się i rozwój Google,Google+, na pewno dużą wartość dodaną wniosły produkty iPhone i iPad i rewolucyjne podejście Apple do marketingu i sprzedaży.

Zmieniły się czasy, zmieniło się podejście do tematu content marketingu. Dziedzina przestała być ekskluzywna i prestiżowa, stała się nieodłącznym elementem strategii i rozwoju firmy. Content marketing to integracja wielu obszarów: SEO, treści tekstowe, treści graficzne, video, social media, storytelling. Nie zmieniły się cele i założenia: dobrze realizowane działania content marketingowe budują realnie wartość firmy, naszą wartość personalną, wpływają na przychody i….naszą prywatną satysfakcję z dobrze wykonanej roboty.

Dariusz Adamczyk


Na podstawie: CMI, Content Marketing World
Grafika: The Furry, Web-lessons100
Trwa ładowanie komentarzy...