O autorze
Właściciel agencji Time4Mobi. Ekspert w obszarach: digital, online marketing, mobile marketing, content marketing (teksty, analizy, raporty)

Trener biznesowy. Prelegent na konferencjach branżowych. Analityk rynkowy i dziennikarz biznesowy. Autor artykułów, raportów i ekspertyz rynkowych. Wydawca magazynu cyfrowego #Time4Mobi - nowe technologie w życiu i biznesie.

Zrealizowane projekty min. dla: administracji publicznej, operatorów telefonii komórkowej, branży interaktywnej, sektora B2B i B2C.

Hobby: triathlon, sporty ekstremalne, dobra muzyka i literatura.

Dlaczego restauracje chcą, żeby klienci zamawiali smartfonem? Nie ma już odwrotu

Zamówienia online
Zamówienia online 24TV.ua
Zamawianie online w restauracji nie jest żadną nowością. W Polsce prekursorami zamówień były marki PizzaPortal i Pyszne.pl. Sam wspierałem kilka digitalowych kampanii w ramach TIME4MOBI. Do walki o konkurencyjny rynek dołączyło kilka mniejszych podmiotów. Tendencja i nawyki konsumenckie mocno się zmieniają. Zamawiamy nie tylko telefonicznie czy online z użyciem laptopa. Coraz częściej za pomocą smartfona, strony mobilnej lub aplikacji mobilnej. Powiedzmy uczciwie, to trend nieodwracalny.

Zmiana nawyków, nowe trendy

Co wpływa na zmianę nawyków? Cały czas, według Raportu Konsument w restauracji ARC Rynek i Opinia i SGH, Polacy najchętniej jedzą w popularnych i znanych im lokalach. 65 proc. z nas korzysta z usług znanych pizzerii, około 50 proc. z oferty sieciowych restauracji. Jest duży wybór, lokale walczą jakością i ceną. Zamawianie w kanałach online i mobile to duża wartość dodana i wykonanie dużego kroku przed konkurencją. Według PizzaPortal, mocno zauważalną tendencją jest wzrost zainteresowania zamówieniami przez urządzenia mobilne. W szczególności w dużych miastach. W 2015 roku liczba pobrań aplikacji mobilnych zwiększyła się o 200 proc. w stosunku do poprzedniego. Wartość rynku posiłków zamawianych online i mobile szacuje się na kwotę około 200 mln zł.



Smartfon i zamówienia online, mobile

Użycie smartfona czy tabletu do obejrzenia oferty danego lokalu, a następnie realizacji zamówienia wpływa realnie na poprawę wyniku sprzedaży danego lokalu. Klient to po prostu aktywny użytkownik urządzenia mobilnego. Korzysta z niego 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Smartfony stały się jednym z ulubionych narzędzi do zamawiania jedzenia. Aplikacje mobilne stały się ciekawą alternatywą dla ulotek i kuponów. Zastępują gazetki reklamowe i ulotki, ponieważ są wygodniejsze w użyciu i bardziej dostępne. Smartfon mamy przy sobie cały czas. Dlatego coraz więcej lokali gastronomicznych tworzy własne strony mobilne, aplikacje bądź korzysta z gotowych, dostępnych na rynku rozwiązań technologicznych.

Według danych Pyszne.pl coraz więcej klientów wykorzystuje do zamówienia aplikację mobilną w wersji Android i iOS. 58 proc. klientów płaci on-line. Około 42 proc. konsumentów wciąż korzysta z płatności gotówką przy odbiorze. Najczęściej zamawiane potrawy to dania z kategorii: kuchnia włoska (47 proc.), turecka (16 proc.) i kuchnia azjatycka (13 proc.). Spora część klientów przegląda na ofercie smartfona menu restauracji. Nawet jeżeli nie zamawia, to z reguły decyduje się na wizytę w danym lokalu. Tam konsument zamawia często za większą, niż wcześniej planował, kwotę.

Co mówią prognozy?

Według wielu prognoz, już za mniej więcej 10 lat liczba posiłków zamawianych drogą online i mobile będzie identyczna lub większa, jak wartość zamówień realizowanych drogą telefoniczną. Nie zapominajmy przy tym o sprawach dla konsumenta najważniejszych. Poza wygodną formą zamawiania, klienci oczekują: posiłków zdrowych i dobrej jakości, profesjonalnej obsługi, przystępnej i satysfakcjonującej ceny, wygodnej formy płatności.

Dariusz Adamczyk

dadamczyk@time4mobi.pl
FB: Time4Mobi
@time4mobi
Trwa ładowanie komentarzy...