O autorze
Właściciel agencji Time4Mobi. Ekspert w obszarach: digital, online marketing, mobile marketing, content marketing (teksty, analizy, raporty)

Trener biznesowy. Prelegent na konferencjach branżowych. Analityk rynkowy i dziennikarz biznesowy. Autor artykułów, raportów i ekspertyz rynkowych. Wydawca magazynu cyfrowego #Time4Mobi - nowe technologie w życiu i biznesie.

Zrealizowane projekty min. dla: administracji publicznej, operatorów telefonii komórkowej, branży interaktywnej, sektora B2B i B2C.

Hobby: triathlon, sporty ekstremalne, dobra muzyka i literatura.

Kilka umiejętności digital, które musimy przekazać dzieciom i młodzieży

Wiedza i edukacja digital
Wiedza i edukacja digital Reuters/ P. Hackett
Globalne bieganie za Pokemonami rozpaliło do czerwoności dyskusję na temat obszaru digital, nowych technologii w życiu i rozwoju młodych ludzi. Czy jest coś co my, doświadczeni dorośli możemy im coś przekazać w tym zakresie? Z całą pewnością tak.

Świat staje się coraz bardziej digital. W ciągu najbliższych 4-5 lat z Internetu korzystać będzie około 90 proc. globalnej populacji. Digital zmienia definicje biznesu, edukacji, życia i codziennej komunikacji międzyludzkiej. Technologie cyfrowe, media społecznościowe weszły mocno w życie, przede wszystkich młodych ludzi. To najwięksi beneficjenci (jeżeli można użyć tego terminu) zmian. Według różnych badań grupa ta spędza średnio 7-8 godzin dziennie przed multimedialnymi ekranami. Korzystają głównie ze smartfonów, czasem tabletów i notebooków czy PC. Smartfon służy do komunikacji z rówieśnikami, poszukiwania szkolnej wiedzy no i oczywiście rozrywki: Facebook, Snapchat czy ostatnio Pokemon Go. Dostrzegalna jest coraz większa przepaść w obszarze absorpcji kanałów digital pomiędzy (niektórymi przynajmniej) dorosłymi a grupą dzieci i młodzież.

Mimo wszystko uważam, że my dorośli i doświadczeni mamy do wykonania niezwykle odpowiedzialne zadanie. Musimy pokazać młodszemu pokoleniu zalety nowych technologii, ale i zagrożenia jakie wynikają z ich bezkrytycznego wykorzystania w codziennym życiu.

Po pierwsze, młodzi ludzie nie widzą często granicy między światem online a offline. Często próbują przełożyć wirtualne elementy, fikcyjne emocje na realne życie. Do wielu z nich nie dociera, że przekroczenie granicy i życie wyłącznie w świecie wirtualnym może się skończyć w szpitalu psychiatrycznym, a przynajmniej na przyjmowaniu leków antydepresyjnych. Nie fantazjuję, to już się dzieje, od poziomu szkoły podstawowej, po gimnazja i licea. Duże to dla nas wyzwanie, ale temat zdecydowanie do ogarnięcia.


Cyberprzemoc, agresja, nawoływanie do nienawiści, segregacji rasowej – to kolejny temat. Wiele młodych osób nie umie sobie poradzić ze zwykłą krytyką. A co dopiero z eskalacją nienawiści na przykład w mediach społecznościowych. Edukacja w zakresie umiejętnego reagowania na patologiczne sytuacje, zgłoszenie przypadków zagrożenia – to nasze zadanie.
Problemem, który narasta w sieci Inernet jest cyberbezpieczeństwo. Pojęcia: hacking, malware, scams – powinny natychmiast włączać w naszych umysłach czerwone ostrzegawcze światło. Wielu młodych ludzi korzysta z konta bankowego, podaje czasem dane wrażliwe, zamieszcza intymne zdjęcia. Potrzeba jest gruntowna, konkretna edukacja w tym zakresie. Im szybciej, tym lepiej.

Kolejny problem, komunikacja w kanałach digital. Szybko, hasłowo. Komunikator, Messenger. Facebook, Snapchat, czasem WhatsApp i Skype. Bezmyślnie, bezrefleksyjnie. Jestem wielkim zwolennikiem i pasjonatem technologii. Ale wiem, że trzeba umieć normalnie rozmawiać. Uczmy tego młodych ludzi. Bez naszej ingerencji, umiejętność komunikacji zaniknie za parę chwil.

Na koniec jeszcze jeden punkt. Przestrzeganie prawa w kanałach digitalowych. Mam na myśli przede wszystkim przestrzeganie prawa autorskiego i licencyjnego. Warto edukować w tym zakresie. My sami chcemy otrzymywać wynagrodzenie za naszą pracę, produkty i usługi. Podobnie twórcy w Internecie chcą otrzymać wynagrodzenie za swoje teksty, muzykę, treści. Kradzież contentu w Polsce jest czymś powszechnym. A nie powinna być. Kradzież jest przestępstwem. Komunikujmy to wyraźnie, dużymi literami.

Wszystkich zainteresowanych tematem zdobywania i przekazywania wiedzy w zakresie umiejętności digital w świecie dzieci i młodzieży odsyłam do analizy grafiki i artykułu „8 digital skills we must teach our children” (World Economic Forum), który stał się dla mnie inspiracją do niniejszego tekstu.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...